Draglycka.

(4/1 2012)
Igår hade jag rejäl skallebank hela dagen, kom hem lite tidigare än vanligt och tog med Exxa direkt ut på en dragtur. När vi var inpackade i bilen började det blåsa som fasen men drar man i elljusspåret är man ganska skyddad pga alla träd så det fick det bli. Spåren är dessutom upplysta så det plus pannlampa är nästan som att dra i dagsljus.
Exxa var piggelin och for iväg som en kanonkula efter uppvärmningen och tittade inte ens åt folk som vi mötte i spåren och det kändes såå bra tills jag ser att långt där framme står en person som håller en hund i koppel och den andra är lös och står mitt i spåret. F A N tänker jag när vi närmar oss och den lösa hunden springer rätt över spåret och in i skogen på andra sidan… men Exxa reagerar knappt! Hon sneglar in mot skogen men fortsätter i samma tempo, vi far förbi den kopplade hunden, jag hör att den lösa hunden springer inne i skogen jämsides med oss och manar därför på Exxa som ökar ännu mer. Snart är vi återigen ensamma och kan fortsätta träningen i lugn och ro och jag är så stolt över min lilla plutt som obekymrat fortsätter sin träning trots ett ganska rejält störningsmoment. Vilken underbar känsla det är när man inser att rutinerna sitter! 🙂

 

Efter passet får Exxa som vanligt en rejäl omklappning och hon är så söt där hon står i sin röda sele, tittar på mig med skinande ögon och viftar på svansen som en liten galning. Hon slickar mig på händerna, nästippen får också en slick och hon ser så nöjd och lycklig ut att jag blir alldeles varm i hjärtat. Hon stretchas, sedan går vi en kort promenad innan det är dags att få på sig täcket och åka hem. Huvudvärken känns lite bättre efter all frisk luft och vi är på gott humör när vi kommer hem där en varm skål (och en liten till Exxa) pasta carbonnara väntar på oss. Man kan ha det sämre om man säger så. Jag är lyckligt lottad!

 

041copylitentext.jpgFinaste Exxa tittar på rådjur och matte passar på att smygknäppa en bild.

(9/1 2012)

Ursäkta röran i detta inlägg, så kan det gå när man bloggar och sen glömmer att publicera det… 🙂
Träningen rullar på, den senaste tiden har det blivit 5 pass i veckan och det märks så tydligt på djur att träning ger resultat fort. I fredags hade vi ett helt underbart pass på förmiddagen, jag var ledig från jobbet och passade såklart på att få dra i riktigt dagsljus. Det var en helt strålande dag, solen sken, himlen var klarblå och mätaren visade på -2 grader. Kan det bli bättre?

 

Vi började ute vid ridhuset och körde genom skogen för att sedan svänga av och dra en liten bit på asfalt innan man svänger av igen och hamnar på gamla järnvägen som numera är en stor skogsstig som fortsätter i flera mil. Det är en perfekt väg att träna på enligt mitt tycke.
Efter ca 8 km i full galopp ropade jag fram till Exxa och frågade om hon ville pusta lite men hon tittade bara bak på mig och gjorde ett ryck i linan och fortsatte i samma tempo som tidigare så jag tolkade det som ett nej och lät henne fortsätta med tanken att hon visar väl när hon vill vila. Det visade sig vara vid bilen… 🙂

 

Efter passet fick hon vatten och blev rejält omklappad som vanligt. Jag kollade på telefonen för att se hur lång sträckan blev och min gps visade på nästan 16 km i full galopp. Jag blev såå nöjd, träningen har verkligen givit resultat och Exxa är i en riktigt fin form just nu, härligt! Vi var båda på strålande humör och gick en liten promenad innan värmetäcket åkte på (vilket Exxa hatar) och sedan bar det hemåt. Väl hemma slukade Exxa tre kakor färskfoder innan hon hoppade upp i sängen, borrade ner sig mellan duntäckena och somnade.

 

Nu har Exxi-lutt fått vila två dagar eftersom jag har pajat ryggen, det verkar som att den ena skadan avlöser den andra, först massa tår och nu ryggen… Surt. Men efter massage så känns det lite bättre idag så förhoppningsvis blir det ett pass efter jobbet. Tyvärr har det kommit en del snö i natt men elljusspåret brukar vara i såpass bra skick att det funkar att dra där ändå. Fingers crossed 🙂

 

Ps. Tack för alla fina kommentarer och mail som jag får, sånt gör mig jätteglad! Ds.

6 reaktioner på ”Draglycka.

  1. Hej
    Tack för besöket i min blogg och kul att du gillade min header 🙂

    Jätte vovve du har 🙂
    Har också haft en Siberian Husky, härliga hundar.

    /Erika

  2. Jag har funderat lite på hur man kan stötta vissa föreningar som håller på med djuradoptioner utomlands. Som DinasArk som jobbar i Rumänien med adoptioner av hundar till Sverige o andra EU-länder och även steriliserar och vaccinerar hundarna för att de inte ska bli dödade av befolkningen.

    DinasArk består av bland annat en tjej vid namn Ester som utbildar sig till vetrinär nere i Cluj på hänget de flesta hundarna kommer ifrån innan de flyttar till hundhotellet. Jag har förstått att de får en hel del penga-donationer av privatpersoner, men min tanke är att kunna samla ihop leksaker, gosedjur mm som hundarna kan få nere i Cluj.

    Så vet du med dig att du har hund, men t ex en bädd du inte längre använder, koppel, halsband, leksaker, hundben mm.. Donera ! Antingen kontaktar du mig på: Angelicaa_90@hotmail.com eller DinasArk direkt via: donationer@dinasark.se . Som sagt, ” INGEN behöver göra allt, men ALLA kan göra något ”

    //Vänligen, Angelica

Kommentera

