Några nya läsarfrågor.

Ska du starta kennel? 😀

Svar: Det är tanken. Kennel och uppfödning är dock inte nödvändigtvis samma sak. I princip alla huskyägare som jag känner som är aktiva har kennelnamn pga billigare försäkring och billigare foder. Det är dessutom skönt att ha ett namn till sin hemsida, att trycka upp på jacka osv osv. Uppfödning ligger jag dock lågt med.

 

Blir du inte irriterad när folk härmar din blogg, din bloggbeskrivning på topblog-list, Exxas namn ochsåvidare? Jag skulle bli skitsur.

Svar: Äh! Imitation är den bästa formen av smicker för då vet man ju att man har något som någon annan önskar att de hade. Jag bryr mig inte. 🙂

 

Guuuuuuuuuuu så söt! Ska du ta valpar efter henne? Jag är intresserad, maila mig =)

Svar: Haha ja, denna eviga fråga… Det är möjligt att det blir en kull i framtiden. Är alla som är intresserade idag fortfarande intresserade då så är alla valpar sålda redan vilket ju såklart är jättekul.
Vi tar det då om det blir en sådan situation, först får man ju se hur många det blir och hur många man vill behålla själv. Sedan ska man hitta bra, aktiva köpare, annars kan det kvitta. Ser du valpisar i bloggen kan du höra av dig igen så ska vi se om du passerar igenom mitt nålsöga. 😉

 

dsc-159copy.jpgSöta Exxa!
 

Hur gör man för att få en hund gosig som Exxa? Det låter så mysigt att ha det så som ni har när ni ser på film etc.

Svar: Bra fråga, jag har ingen aning. Jag tror att hundar är precis som människor, alla har olika personligheter. Jag har inte gjort något med Exxa, mer än att låta henne komma på så gott det är att mysa genom att t ex klia magen eller smeka öronen som hon älskar. Så det får bli mitt tips – exponering!

 

Hur börjar man med barmarkdrag?

Svar: Oj vilken stor och komplicerad fråga! Väldigt kort: skaffa rätt utrustning dvs sele, midjebälte och draglina. Låt hunden dra något t ex flaska med sand/vatten, däck, kätting, cykel, kickbike och beröm när den gör rätt. Märker du att den tycker att det är kul är det bara att köra på, förslagsvis med hjälp av någon annan person eller kanske t o m ett annat spann om du har det i närheten.
Glöm inte att träna in kommandon som stanna, höger, vänster, vänd om osv. Många fler tips finns under fliken ”läsarfrågor”.

 

Är Exxa så perfekt som hon verkar eller har hon dåliga sidor oxå?

Svar: Haha hon är nästintill perfekt! 🙂 Skämt å sido, hon är en underbar hund. Jag kan liksom inte hitta på negativa saker om henne för att tillfredsställa andra. Men självklart har hon dåliga sidor, som alla andra djur och människor har. Hon är jävligt bortskämd och hon vill ha det så. Slutar man klia henne på magen t ex får man först en morrande varning. Sedan åker sötansiktet på samtidigt som hon viftar på svansen. Funkar inte det skäller hon till och hjälper inte det heller får man två hårda baktassar i sidan. Det blev dagispersonalen varse om hennes första dag där… 🙂
Hon har också en stark vilja på gott och ont, vill hon inte göra något eller ha det på ett visst sätt så talar hon om det. Högt.
Hon är även alldeles för social, hon ska hälsa på allt och alla och blir pottsur om hon inte får, då blänger hon på mig med onda ögat.
Så – där har du det negativa!

 

035copyliten.jpgMin pluttepuss!
 

Du har skrivit att du drar med kätting, jag fattar inte? Hur gör man det?

Svar: Sorry, jag kanske har varit lite otydlig, my bad. Min kätting har jag köpt på jula, den ser ut som en väldigt stor kedja och finns i olika tyngder. Min är den tyngsta som fanns.
Det finns säkert en mängd sätt att dra med kätting och jag vet inte om det finns några rätt och fel egentligen, alla gör väl på det sättet som passar dem. Jag gör så här: jag fäster en draglina mellan Exxa och kättingen, sedan fäster jag en annan draglina mellan Exxa och mig, sedan är det bara att hoppa upp på cykeln och köra. Det man får tänka på är att inte cykla på kättingen eller draglinan som den sitter i. Vill man dra långsamt kan man skippa cykeln och gå en promenad med hunden i koppel medan hunden drar kättingen, det gjorde vi senast igår eftersom hela Götene var en stor isgata. Kättingen låter en hel del mot backen så har man en hund som är rädd för ljud bakom sig får man nog träna lite på det först. Exxa bryr sig som tur är inte.

 

Hur går det med nya hemsidan? =P

Svar: Det går sådär, jag sitter och pillar när jag hinner. Den största bromsklossen just nu är att jag inte vet vad jag ska kalla sidan. Grunnar på kennelnamn och har två favoriter just nu men vet inte hur jag ska göra… Ev får den heta exxa.se ett tag till eftersom jag ganska nyligen betalade domänräkningen, då har jag lite tid att bestämma mig också.

En reaktion på ”Några nya läsarfrågor.

Kommentera

