Läsarfråga: Det här med parning.

Hej! Jag undrar hur man motiverar en parning? Jag har en tik som jag vill ta valpar efter och redan nu snackar folk i rasklubben och parningen är inte ens gjord än. Känns väldigt tråkigt, särskilt som jag har fått höra bakom ryggen att jag inte kommer bli av med några valpar Hur motiverar jag detta för andra? Hur hade du gjort? Häls. Linnéa.

 

Svar: Hej Linnéa!
Den viktigaste personen du ska motivera detta för är dig själv! Skaffa valpar är inget som man gör i en handvändning, precis som att man som människa inte skaffar barn på ren impuls bara för att man vill bli mamma. Nu vet jag inte om du har barn men jag tycker att det är en ganska bra jämförelse eftersom det är nya liv som vi pratar om.
Jag tycker att du först och främst ska ta dig en funderare på varför du vill ta valpar efter din tik, vad tror du att din tik kan erbjuda din ras avel? Det räcker inte med att en hund är snäll och söt, det är de flesta. Är din hund duktig på något i jämförelse med andra hundar, hur är hon i temperamentet, är hon korrekt byggd, har du en matchande hane osv? Det är viktiga frågor att ställa sig själv!


 

Känner du att du fattat rätt beslut genom att avla så är det egentligen skit samma vad andra tycker. Har du inte en megastor superkänd kennel så är det förmodligen ”vanliga personer” som kommer att köpa valpar av dig så vad spelar det då för roll vad andra inom din rasklubb och liknande tycker? Det kommer alltid finnas människor som tycker att du gör fel – precis som att du förmodligen någon gång har kritiserat någon annans beslut. Man tenderar ju att tillåta misstag och felaktiga beslut av sig själv men inte av andra av någon konstig anledning…

 

Jag känner inte att jag skulle ha några problem att motivera en framtida parning när det gäller Exxa. Min skulle väl låta ungefär så här:
–Hon har ett supertrevligt temperament, både mot andra hundar, andra djur och mot människor.
–Hon är korrekt byggd med superfint vägvinnande steg, den enda negativa kritiken vi någonsin har fått har varit att hon har varit för tunn och behövt bli större (Det är inte längre ett problem då Exxa har blivit större, både tjockare och bredare, hon väger i dagsläget 19 kg. Just nu är det bara en fin vinterpäls som saknas då hon är ganska urfälld på sina ställen).
–Hon är en väldigt duktig draghund, lyder kommandon klockrent och har en arbetsmoral som heter duga som hon även har visat i flertal barmarkstävlingar.
–Hon är otroligt duktig på agility och har även talang gällande lydnad och spår.
–Hon har fina linjer i stamtavlan, mest Anadyr men även Seppala.


I mina ögon skulle hon helt klart vara en fin och lämplig avelstik där eventuella valpar förhoppningsvis skulle ärva hennes personlighet och talanger. Sen vet man aldrig, avel är som rysk roulette men så är det för alla. 🙂


Jag skulle förmodligen välja att behålla Exxas valpar eftersom jag tror på henne så pass mycket att jag vill satsa på hennes avkomma men sen beror det ju lite på, skulle hon få 10 valpar så kanske man får tänka om. Men jag är inte nervös för det eftersom det finns folk i vår närhet som redan nu uttryckt önskan om en Exxa-valp och även en och annan seriös bloggläsare som är sugen – men det är alltid en risk man tar, att det är svårt att hitta köpare och det bör man ju vara införstådd med. Fast det är ju inget problem om man tror på sin egen avel.

 

Så känner du att du har mycket goda skäl till parning, att du hittat en lika fin hane, att du avlar av rätt skäl (dvs inte pga pengar eller ”söt-syndromet” och att du har support, pengar och tid – så låt inte folks snack hindra dig. Jag skulle varken uppmana eller avråda någon från att avla, det får ligga på var och ens samvete. Den enda som har rätt att hindra dig är du själv.

 

picnik-kollage2.jpgExxa 5-8 veckor. Foto: Sofia Ericsson.

Kommentera

