Hej från spårskogen!

Många säger att hundar bara är hundar, att de inte kan känna, tänka eller förstå saker förutom sina primära behov. De människorna har uppenbarligen aldrig träffat min Exxa.

 

Hon har en fantastisk förmåga att känna på sig när något är fel med flocken. Under veckan som varit, när foten har varit så dålig att jag bokstavligen talat har haltat omkring (tur att man har ett stillasittande jobb!!), så har Exxa varit lugnet själv. Hon är inte en sån där hund som börjar tugga på saker eller hittar på dumheter för att hon är rastlös, hon är mer förfinad än så. Istället har hon varit extra gosig, eftersom hon antagligen har känt att jag varit lite nere.
Igår ville jag belöna henne lite så jag gick ut och la ett viltspår till henne, ett ganska enkelt med bara en vinkel. Det fick vila en stund och sedan körde vi igång. Exxa plöjde på med svansen som en liten propeller, hon brukade vara mer noggrann tidigare, nu för tiden har hon ett betydligt snabbare tempo och jag är lite osäker på om det är bra eller dåligt…?
Vinkeln tog hon fint och kom snart fram till den lilla högen med korv som jag hade lagt i slutet (eftersom Exxa inte tycker om klövar). Exxa nosade på högen, fnös och tittade sedan upp på mig med en blick som sa: ”Jaha… är det här allt?”. Vilken annan hund som helst hade blivit jätteglad över en korvhög men inte Exxa inte. Hon vill visst hellre ha fläskfilé, bortskämda skithund. 🙂

 

dsc-159copy.jpg

2 reaktioner på ”Hej från spårskogen!

Kommentera

