Borlänge barmarkstävling 2011.

Idag var det alltså dags för tävlingen i Borlänge. Vi vaknade tidigt och hade därför väldigt gott om tid på morgonen, tävlingen låg dessutom 5 min från vårt hem så ingen stress idag, inte. Efter uppvisande av papper, betalning osv bestämde vi oss tillsammans med Irene Hansen att testa banan (och min fot) men jag kände ganska snart att det var ett misstag då foten värkte något så in i helvete. Malin sa efteråt att jag såg döende ut och det var ungefär så som jag kände mig också… Jag tog mig en funderare på om jag skulle stryka mig men precis som igår så bestämde jag mig för att försöka.

 

003copy.jpgHär tyckte Exxa att hon kunde sitta när vi skulle åka…


006copy.jpgMed lite våld går allt.

007copy.jpgTittut!
 

Vi rörde oss mot starten strax efter tio, jag var faktiskt inte alls nervös förutom över det faktum att Exxa inte hade druckit någonting på hela morgonen. Exxa var om möjligt ännu galnare än igår, stod och skrek och vrålade så det skar genom märg och ben och hennes tassar gjorde långa blodiga repor på mina armar. Man kan inte klaga på hennes draglust iaf.

 

Starten gick och vi for iväg, jag såg stjärnor varje gång jag försökte trampa så Exxa fick göra det mesta av jobbet. Banan var snällare än gårdagens, visst fanns det uppförsbackar bl a en brant men någorlunda kort som vi fick ta oss upp för två gånger, men jämfört med gårdagens bana så var denna rena rama semestern. Precis som igår fick jag gå i alla backar inklusive de små vilket såklart kostar en del tid. Vi hade även en krock med en A-hund som ville köra om, Exxa lyssnade superfint på ”håll vänster kant” (man är skyldig att flytta sig om någon vill köra om för annars kan man bli diskad) men precis som de kom upp jämsides med oss flyger A-hunden in i Exxa och trasslar in sig vilket ledde till ett stopp där vi fick reda ut linorna.

 

010copy.jpgDet är vackert norrut så här års.

015copy.jpgHär bodde vi!

025copy.jpgTävlingsområdet var jättefint! 

 

Utöver dessa händelser så gick det strålande! Jag hade en helt annan mentalitet idag, sa hela tiden till mig själv att ”det är bara idag kvar, i morgon får du vila” och på något sätt så gjorde det att jag hittade en reservstyrka som jag inte ens visste att jag hade och som gjorde att jag kunde bita ihop och stå ut med smärtan även om jag inte kunde trampa speciellt mycket.
Men den stora hjälten var Exxa som drog som en galning, hon var sjukt snabb med betoning på sjukt och vi körde om flera stycken vilket var jättekul. Tack vare henne fick vi idag en jättebra tid på 16.42 på ca 5 km, ca 40 sekunder efter vinnaren Malin. Jag blev helt chockad när jag hörde tiden, jag visste att det hade gått snabbare idag än igår pga lite lättare bana men att tiden blev såpass bra trots mina brutna tår – det var verkligen en positiv överraskning för det trodde jag inte!!

 

Efter nedvärmning gick jag till målet för att fota Malin (fotade vääääldigt lite denna helgen) och en kille tog tag i mig och sa ”Satan vad din hund är snabb” och jag kunde inte annat än att hålla med. En stund senare kom det fram ytterligare en kille som vi hade kört om som sa ”Fan vilken snabb hund du har, hon var som en vit blixt som bara svischade förbi oss! Tänk vilken tid hon hade gjort idag om du inte hade varit skadad!”
Ja, tänk…

 

Eftersom det här är min blogg så har jag rätt att skryta så mycket jag vill och måste därför säga att jag är så jäkla stolt över min lilla plutta! Hon är en sådan kämpe, som släpade runt mig på en sådan bra tid trots att jag knappt hjälpte till alls utan mest satt och åkte med (och försökte låta bli att svimma, haha).
Jag hade älskat henne även om hon var en kass draghund men åh, vad detta känns i hjärtat!! Jag kan alltid lita på att hon gör sitt bästa för min skull och idag visade hon återigen varför hon förtjänar namnet ”SuperExxa”.

065copy.jpgSuperExxa!
 

När alla klasser var klara så var det dags för prisutdelning och efter det fick vi äntligen rulla iväg hemåt. Vid det laget hade jag äntligen lyckats få av skon från foten som var röd och svullen och allmänt ful. Tack för kylgel säger jag bara! 
Resan hem gick fort då vi (som vanligt) hade mycket att prata om och planera. En sak som jag gillar med Malin är att hon verkligen ser till att saker händer och det gäller med all säkerhet även detta projekt. Väl hemma så åt Exxa lite och sedan hoppade hon upp i sängen och somnade och där har hon legat sedan dess. Borta bra men hemma bäst!

 

I morgon bär det av till läkaren på lunchen för jag står knappt ut med min fot just nu. Säger han nej så stryker jag mig nästa helg och försöker spara foten till SM så gott det går. Som herr Grönberg så klokt sa till mig idag: ”Det kommer fler tävlingar”.

 

Tusen tack till Malin för sällskapet! Jag är så stolt över dig vännen! ❤
Ett stort tack också till Falu DHK och Södra Dalarnas DHK för trevliga tävlingar! Vi ses igen. 🙂

5 reaktioner på ”Borlänge barmarkstävling 2011.

  1. Jag tyckte väl att jag kände igen din hund, kunde inte placera vart jag sett er tidigare men det är ju här 😀 Strongt gjort att ställa upp trots brutna tår :O Det får min onda vrist att kännas som en betydligt lindrigare skada!

    Hoppas att vi ses på SM!

  2. Heja Exxa! Så duktiga ni är. Stort grattis till er båda!
    Vila nu foten och se till att du och Exxa kommer i form längre fram även om det dröjer ett tag. Det är dumt att du drar på dig något nu som inte går över på väldigt länge.
    Kram från Mari

Kommentera

