Svar på frågestunden del 1.

Torsdag kväll blev söndag eftersom jag har kräkts som en kalv och brutit två tår till (!!). Detta har inte varit min vecka… Men nu kommer frågorna och svaren del 1, enjoy!

Jag undrar vad du har för planer för resten av året? Dragtävlingar?
Svar:
Kort sagt så kan man säga att planerna för hösten består av några barmarkstävlingar + SM i barmark, några agilitytävlingar och sedan åka upp till snön och testa på det.

 

15-mars-08-040liten.jpgEn Exxa i fin dragform.

 

Hur går agilityn, ska ni ställa upp i några tävlingar nu när hösttävlingarna drar igång efter sommaruppehållet?
Svar:
Agilityn går både bra och dåligt, Exxa är superduktig och älskar att träna agility men då jag har tre (!!) brutna tår så är det lite kämpigt just nu eftersom det gör ganska ont att springa. Jag kommer nog ändå försöka ställa upp i några tävlingar bara för att få tävlingsvana, så såg planen ut öven förra hösten men eftersom Exxa hade feber från och till så skrotades de planerna. Det är ju lättare att påverka sin egen hälsa än hundens.

 

 

033copy.jpgExxa tränar agility.

 

 

Hur mycket vinnarskalle har du? Vi vet alla att Exxa har :o) Satsar du på att vinna när du tävlar? Det verkar väldigt olika det där men alla vill väl vinna egentligen?
Svar:
Ytterst liten, haha. Självklart är det kul att vinna men det är inte mitt mål, jag vill ha roligt med Exxa och det är det viktigaste. Dessutom har jag så dåliga tävlingsnerver, jag kräks och skakar och kallsvettas om vartannat. Jag vet egentligen inte varför, det var likadant när jag var tonåring och tävlade i hästhoppning. Förhoppningsvis är det något som går över med tiden! Tills dess får nog Exxas vinnarskalle räcka till oss båda.

 

Hur tänker du/ni inför en hund till/en valp till? Inte nämt något om det på ett tag vad jag har sett…?
Svar:
Det stämmer bra, detta är ett lite känsligt ämne. Kort sagt så kan man säga så här; självklart hade vi gärna sett en liten valpis här hemma men det finns en tid och en plats för allt och vi är inte där än. Det ska hittas hus, vi har en New York resa inplanerad till senhösten/vintern men dessa saker är ju överbyggbara så att säga. Ska jag bara prata för mig själv personligen så vill jag kunna satsa på min karriär just nu utan att ha dåligt samvete och det är inte något som jag vill kompromissa med för tillfället. Jag är inte en sådan person som samlar på mig massa hundar och sedan inte har tid att ta hand om dem och träna dem. Exxa och jag tränar ju både drag, spår, viltspår, lydnad och agility tillsammans – det tar tid!! Och jag vill även kunna göra det med nästa hund. Jag är övertygad om att det kommer en valp men inte i år. Vi får se hur vår situation ser ut nästa år. Dessutom krävs det ju att hitta en parning som man gillar, att det blir valpar till salu och att vi hittar en plutt som vi klickar med. Det går ju inte bara att beställa en som sedan levereras några dagar senare som en tröja, haha.

 

tn1liten.jpgTiras och Nelwyn.

 

img-3-001retliten.jpgExxa som valp.

 

Dem bästa sakerna o sämsta sakerna med Exxa? ^^
Svar:
Vi börjar med de sämsta sakerna; 1. Hon äter dåligt under perioder då hon inte tränar så mycket, dvs våren och sommaren. 2. Hon är kräsen. 3. Hon har en stark vilja och visar när hon inte är nöjd. That´s it. Det finns inget mer negativt att säga.

De bästa sakerna… Jag skulle kunna skriva en uppsats om det där utan att lyckas göra henne rättvisa. Hon vet vad jag känner och tänker. Hon är inte en hund utan en liten människa på fyra ben. Hon är det snällaste som finns. Ser vi på film ska hon vara med, ligga på min mage och få sina öron kliade. Hon vill alltid vara med, alltid vakta sin flock. Jag älskar när hon pratar, högt, länge och med en oslagbar timing. Hon är så omhändertagande, när jag gråter slickar hon bort mina tårar och ser olycklig ut. Jag skrattar åt henne varje dag. Hon finns alltid där, som en bästa vän ska. Hon gör alltid sitt bästa, även om oddsen är emot henne. Skulle jag be henne om det skulle hon knäcka sig själv för min skull. Hon tycker om allt och alla men hon har integritet samtidigt. Hon är rolig, det låter kanske konstigt att säga att en hund har humor men det har hon verkligen. Hon vill så gärna vara sin flock till lags men hon har även sin stolthet. Jag älskar det faktum att hon har en sådan stark personlighet och karisma, ingen kan missa henne. Jag vet inte, Exxa är… Exxa. Söt. Snäll. Stark. Vacker. Underbar. BÄST.

 

sh-dagarna-2009-016liten.jpgExxingen.

 

Jag skulle vilja köpa en husky. Kan jag göra det av dig? Har Exxa några valpar? Jag såg några på bilder längre ner…… Är dom till salu? Det finns många huskyhundar på blocket också, är det säkert att köpa hund därifrån?
Svar:
Du kan inte köpa en husky av mig, jag har bara Exxa och hon är inte till salu för alla pengar i världen. Hon har inga valpar, de som du såg på bilderna är Exxas systersöner och de tillhör min f.d pojkvän. Jag tror inte att de är till salu heller, haha. Klart att man kan köpa en hund från Blocket men då ska man vara säker på sin sak. Där finns seriösa uppfödare som lägger upp annonser men de övriga 90% är såna som avlar för pengar och som inte har en aning om vad de sysslar med vilket kan leda till hundar med sjukdomar och personlighetsproblem. Jag tycker först att du ska ta dig en funderare på varför du vill ha en husky. Du kan även klicka på fliken ”läsarfrågor” och läsa igenom den informationen som finns där om att köpa husky. Sedan föreslår jag att du tar kontakt med någon kunnig inom rasen, dvs någon som har hållt på i MÅNGA år, t ex Annika som har Igais Tassar eller Ylwa som har Snowstreams. Det de inte vet om rasen är inte värt att veta skulle jag vilja påstå.

 

tn28liten.jpgTiras & Nelwyn, förmodligen inte till salu, haha.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 reaktioner på ”Svar på frågestunden del 1.

Kommentera

