Frågestund del 3.

Vilken kamerautrustning skulle du rekommendera till en person som vill kunna ta lika fina bilder som proffsen?
Svar:
Tyvärr så sitter det bara inte i utrustningen utan i personen som håller kameran. Självklart spelar utrustningen roll, ju bättre utrustning du har, desto mindre efterarbete krävs men samtidigt måste du kunna använda din kamera. På proffskamerorna finns det inga snabbprogram, det är manuellt foto som gäller och det är svårt. Jag har fotat helmanuellt i ca 1 år och jag fattar fortfarande fel beslut ibland som påverkar mina bilder. Så för att ta lika fina bilder som proffsen så måste du bli ett proffs. Alla kan ta en bra bild, alla kan ta en fantastisk bild.
En fotograf tar fantastiska bilder om och om igen. Kan man inte det så är man ingen fotograf, då är man bara en person med en för dyr kamera.

 

stenbrottet-059liten.jpgEn bild tagen med en liten kompaktkamera.

Hur ofta fotar du?
Svar: Det är lite olika men oftast några gånger i veckan.

 

Skulle du vilja jobba med foto på heltid?
Svar: Svår fråga… Jag älskar att fotografera, ju mer jag fotar, desto roligare blir det. Men jag älskar psykologi också och har lagt ner 5½ år på mina utbildningar så jag är inte villig att ge upp det heller. Dessutom har jag ett behov av att veta att hur många tusenlappar som åker in på kontot varje månad, det vet man inte som fotograf. Så nej, jag vill ha en kombination, det passar mig bäst som person.

24-maj-2008-040copyliten.jpgÄnnu en kompaktkamerabild.

Du har så många fina porträtt av Exxa, hur bär du dig åt? Så fort jag ska ta kort på mina hundar så går det åt helvete!! Den ena går bara iväg och den andra ser jättejättejätteledsen ut. Det är inte kul att ta kort på dem när det blir så där.
Svar:
Först och främst, tack! Din stackare, jag förstår att du inte tycker det är kul att fota dina hundar när det blir så där. Mitt råd är att gå ut med hundarna som om du vore on a mission så att säga, ni ska bara vara ute för att fota och inget annat. Se därför till att hundarna är rastade innan och om de är hundar med mycket energi kan du också testa att leka med dem innan så att de är lite slöa. Förbered med godis innan också som du kan använda som belöning och var redo med kameran, dvs att den är på, att rätt objektiv är på, att den är inställd korrekt (såvida du inte använder auto eller något snabbprogram). Hitta en fin bakgrund, sätt hunden eller hundarna ner, be dem stanna och sedan plåtar du fort som attan! Tycker du att det är svårt så ha med dig din partner eller en vän som kan hjälpa dig.
Exxa är fotoskadad brukar jag säga, stackarn måste väl vara Sveriges mest välfotograferade hund vid det här laget… Så fort jag plockar upp kameran posar hon, det är inget jag direkt har lärt henne faktiskt och det kan vara irriterande ibland om man vill ha ögonblickbilder, då gäller det att smyga fram kameran utan att hon märker det. Det enda som jag kan säga att jag har gjort är väl att jag har varit noga med att berömma henne när hon suttit stilla framför kameran, hon älskar beröm och blir jätteglad över ett ljust och glatt ”braaaaaaa” eller ”duktig tjej”. Så sammanfattningsvis; förbered dig, ta hjälp av någon och ge hundarna beröm i mängder.

dsc-173copyliten.jpgEn smygbild på Exxilutt.

Hur mycket redigerar du en bild?
Svar:
Det beror helt på vad jag fotar och vad jag är ute efter för känsla. Djurbilder redigerar jag så lite som möjligt, skärpan är det enda som jag brukar fixa på såna bilder, dels för att djur sällan är helt stilla = lite oskärpa och dels för att mitt bästa objektiv inte fokuserar tillräckligt snabbt = mer oskärpa. Dock ska man passa sig för att greja med skärpan över hela bilden, det skapar brus och blir ofta ganska fult om man inte vet vad man gör. Jag använder bara skärpa på vissa områden när jag redigerar, det ser mycket mer naturligt ut och blir bättre. Det finns inget fulare än en sönderredigerad bild…

 

Är du nöjd med alla bilder som du lägger upp här?
Svar:
Haha verkligen inte!! Jag känner aldrig den pressen i Exxas blogg, detta är hennes blogg och ska visa hennes vardag. Oftast har jag inte ens med mig min stora kamera när vi är iväg på grejer då den är stor, tung och i vägen, bilderna från min kompaktkamera får duga ibland även om de inte blir riktigt lika bra som med den stora kameran. Jag tror att ni läsare tycker det är bättre med en bild oavsett ”snygghet” än ingen bild alls (?)

035copyliten.jpgDen vackraste hunden i världen!

Hur länge har du fotograferat?
Svar:
Jag har egentligen fotat sedan jag var liten, vi har flera fotografer i släkten så kanske ligger det lite i blodet. Dock låg mitt intresse på is i många år och det var fotograf Frida som tyvärr inte längre finns hos oss här på jorden längre som verkligen inspirerade mig att börja igen. Jag skaffade en systemkamera 2009 och har sedan gått kurser för flera kända fotografer som sedan har lett till diverse samarbeten vilket jag är såå tacksam över! Jag har fotograferat ”på allvar” (dvs på uppdrag) i ca 1½ år.

Jag är ingen hundmänniska men kikar in här ibland för att se fina foton. Du är verkligen duktig! Vad har du för kamera & objektiv?
Svar:
Tack! Jag har just nu en Nikon D60 med två objektiv till, ett normalzoom och ett telezoom. Dock är min drömkamera tillsammans med ett porträttobjektiv, ett teleobjektiv och ett macroobjektiv på väg hem till mig! Wiiihoo!

TACK för alla roliga frågor!! 🙂 Det finns fler frågor och svar under fliken ”läsarfrågor” i vänsterspalten.

3 reaktioner på ”Frågestund del 3.

Kommentera

