Soffmys och besvikelse.

Förrförra och förra veckan körde vi några dragpass på 7, 8 och 9 km. Snön var hårt packad så cykeln gled fram alldeles utmärkt. Jag har börjat försöka köra lite långsammare med Exxa och bromsar en del för att hon ska dra lite tyngre och lite långsammare. Detta uppskattas inte av fröken Spexxi som vrålar som en galning och börjar hoppa på bakbenen om det går för långsamt. Hon blir så satans arg, ni skulle se henne… Det är nog bara att konstatera att Exxa trivs bäst med att dra snabbt. Jag får försöka lösa tyngden på något annat sätt.

 

Nu går det däremot inte att dra alls eftersom hela Skaraborg består av en stor isgata. Suck… Det går knappt att ens gå ut och gå vanliga promenader, man halkar hela tiden. Det börjar bli tröttsamt, antingen vill vi ha mer snö eller vår tack!

 

001copy.jpg

010copy.jpg

 

En annan besvikelse gav vågen mig häromdagen när jag vägde Exxa. Hon hade gått ner 1.5 kg. Jag kan för mitt liv inte begripa varför för Exxa äter 3 kakor med färskfoder om dagen plus ca 3 dl torrfoder plus vanlig mat som vi lagar. Varför går hon då ner i vikt när hon äter mer nu än hon någonsin gjort?! Funderingar och råd mottages med tacksamhet!

 

Hon är iaf glad och go som vanligt. Det har flyttat in lite nya hundar där vi bor så Exxa får fler och fler kompisar att leka med. Zimba är fortfarande liten och äcklig dock. Det nyaste tillskottet heter Shivas och är en shetland sheepdog på 16 veckor. Han är rolig han, antagligen för att han, till skillnad från äckelpäckel-Zimba, inte är så nerkärad i Exxa. Shivas är tvärtom lite försiktig och det går Exxa igång på, här ska lekas! Jag kan inte ens räkna hur många gånger om dagen som man skrattar åt henne.

 

Nu måste jag slita mig från bloggen för nu är det dags för film. Men två blogginlägg på samma dag är väl inte så illa va? 🙂

2 reaktioner på ”Soffmys och besvikelse.

  1. Ett hett tips är att skaffa broddar, det kan inte kännas säkrare och vi tar oss fram överallt, hur skönt som helst!
    Roligt att hon har sån dragvilja, försöker få fram den hos Qilaq också.
    Ang viktnedgången, kan hon ha mask? Annars kan det bero på att det är vinter och hon anstränger sig mer än vanligt?

Kommentera

