Del 2 av skaffa inte något du inte kan kontrollera!!

Vad roligt det är att läsa era kommentarer och att ni börjar ”prata” er emellan, underbart! Det är så som världen rör sig framåt.

 

Jag håller med om att de flesta hundägare går in i situationen med tanken ”det här ska bli bra”. Det är ju ingen som medvetet skaffar sig en hund som man inte klarar av och det förstår jag.
Jag håller också med om att det egentligen inte handlar om storlek, jag har sett pyttesmå tjejer stå och hålla 4-5 huskies i koppel utan några större problem. Dock tror jag att de flesta är medvetna om att det gäller att ha fötterna rätt i backen när ens hund nästan är högre än en själv, haha.
Det finns många svåra raser, min ras är definitivt en sådan och jag tror att alla huskyägare som läser denna bloggen håller med mig på den punkten. Men vet man med sig att man har en svår hund, psykiskt eller fysiskt svår, så försöker man göra något åt det för att vardagen ska fungera.

 

Det jag stör mig på är att tjejen i fråga är väl medveten om att hennes hund är aggressiv mot andra hundar. Hon vet om det plus att hon vet att hon inte klarar av att hålla honom när han får syn på andra hundar – och ändå går hon ut med honom i ett bostadsområde utan munkorg eller andra hjälpmedel! Där ligger problemet för min del. Jag vill kunna gå ut med Exxa utan att riskera att en hund sliter av strupen på henne och tro mig, han hade gjort det om han hade fått chansen. Jag har aldrig sett maken till arg hund tidigare och det borde väl säga en del iaf…

 

Det kan ju inte vara kul för henne heller att känna sig nervös och otrygg varje gång hon ska motionera honom, jag hade haft världens ångest om det hade varit jag. Men – då skaffar man hjälp. Som djurägare så ingår det ett stort ansvar, både för sig själv, sin hund och sin omgivning och det ansvaret tycker inte jag att man tar på allvar när man tar såna risker som hon gör.

 

Jag har inte sett till henne sedan detta hände trots att jag har gått förbi samma ställe flera gånger. Fick rådet att hålla mig därifrån för Exxas skull men varför ska jag göra det? Jag har inget att skämmas över och jag tänker inte hålla mig borta. Gällande Exxa så har jag plockat upp henne i famnen mer än en gång och gör det direkt igen om det skulle behövas, samtidigt som jag ringer polisen. 🙂

 

Tack för att ni kommenterar, för att ni bryr er, för att ni följer oss! Ni läsare är guld värda!! Har ni sett förresten att ännu fler läsare har trillat in? På blogtoplist brukar vi ligga runt plats 40, de senaste veckorna har vi legat runt plats 28. Hur kul som helst! 🙂

En reaktion på ”Del 2 av skaffa inte något du inte kan kontrollera!!

  1. Tycker också det oansvarigt att gå ut utan munkorg eller annat, det är inte vi med lydiga bra hundar som ska behöva akta oss och tänka på vart vi går.
    Det man kan göra är att ringa polisen och höra om dom redan har en anmälning på sig eller så, det ska vi göra ang den aggressiva Rottweilern här omkring, så fort vi fått hans namn.
    Det är inte för att vara dum, taskig eller på annat sätt störa honom men han kan allvarligt inte hålla i sin hund, och en ”vacker” dag kommer han tappa den och då vill inte vi vara i närheten i alla fall.

Kommentera

