Läsarfråga: Det här med att fota hundar.

Hejje! Du tar sjukt fina bilder, så otroligt fina ögonblickbilder! Är du alltid nöjd med dina bilder som du tar? Kan du inte ge fototips på hur man fotar hundar på bästa sätt? Kan du inte lägga upp fler bilder? Häls. Johanna

Svar: Hej och tack snälla du!! Alltid roligt när folk gillar det man gör.

Jag måste säga att jag började skratta när jag läste din första fråga, jag är verkligen inte alltid nöjd med bilder som jag tar!!! Vissa bilder blir misslyckade pga komposition, andra av ljus osv. Det mesta går dock att fixa i photoshop som tur är.
Jag tror att det är viktigt att veta varför man tar bilderna. Många bilder som hamnar här i bloggen är bilder för att visa vad vi har gjort och de är inte planerade för fem öre, oftast är de inte ens tagna med min systemkamera eftersom den är för stor och klumpig att bära med sig jämt. Den använder jag oftast bara när jag planerar att ta vissa bilder, inte till vardags, då har jag min lilla kamera med mig.

 
Jag vet ju att Exxas läsare gillar att få se bilder, ni bryr er inte om ifall bilderna är perfekta eller inte vilket är underbart! Jag känner aldrig press att lägga upp fantastiska bilder här i denna bloggen. Det gör jag däremot i min andra fotoblogg, där vill jag bara lägga upp bilder som jag är 100% nöjd med, precis som alla andra fotografer. Men den bloggen kommer jag förmodligen aldrig att dela med mig av här i Exxabloggen eftersom jag vill skilja på min hundblogg och min arbetsblogg.

 
Jag vet att det är lätt att klanka ner på sig själv när man fotar och även andra kommer klaga på dina foton men kom då ihåg att bilder är subjektiva, kanske berättar du en historia med en bild som kräver att man tittar på den med konstnärsögon och det är inte alla som kan det…

 

Mitt bästa fototips är att öva, öva och öva! Jag har precis (enligt mig själv iaf) blivit duktig på att fota, jag övade väldigt mycket under hösten och det har verkligen givit resultat. Så lär dig din kamera och hitta ögonblicken! 🙂

 

033copy.jpgEtt exempel på en ögonblicksbild som jag älskar!

2 reaktioner på ”Läsarfråga: Det här med att fota hundar.

  1. ‘Vad duktig du är på att ta kort på hundarna, det är verkligen jätte fina bilder! Siberian Husky är ju så himla fin ras, kan aldrig få nog av att titta på dom (:

  2. ‘Vad duktig du är på att ta kort på hundarna, det är verkligen jätte fina bilder! Siberian Husky är ju så himla fin ras, kan aldrig få nog av att titta på dom (:

Kommentera

