Läsarfråga: Det här med att blogga.

Hej fam Exxa! Jag läser Exxa´s blogg nästan varje dag och tycker den är så fin! Jag har själv en blogg om mina tre hundar men jag har nästan inga läsare. Hur blev Exxa´s blogg så stor? Kan du ge praktiska tips? Hälsningar Jessica.

 

Svar: Hej Jessica! Först och främst, tack för att du gillar bloggen!

Jag vet inte varför Exxabloggen har blivit så stor, det är lika fascinerande för mig som det är för dig. 🙂 De har inga vetenskapliga grunder men här kommer mina tips:

 

*Håll dig till ett ämne. Mitt ämne är Exxas liv så det kan bli ganska brett utan att man flummar iväg för mycket. Jag tror att det handlar om att man ska känna sin målgrupp.

*Ha en tilltalande design. Det ska vara lätt att hitta kategorier, vart man kommenterar osv.

*Lägg upp mycket bilder. Det gillar folk.

*Var engagerad i ämnet du bloggar om. En blogg som bara handlar om t ex att man varit ute och gått med sin hund, att ungen i magen har sparkat eller att man har tyskaprov i skolan blir lätt väldigt tråkigt. Har du en hundblogg så kan du kanske skriva om din ras, avel, produkter, träning, foderlära osv. Har du tur skapar du debatt.

*Blogga ofta och se till att du har saker att blogga om. Jag märker att jag snabbt tappar läsare i ”torrperioder” när det inte händer något hemma och jag inte har något att blogga om. Det bästa är att man är aktiv, har vi t ex varit och tävlat eller varit på utställning brukar jag få nästan dubbelt så många läsare som annars. Och om inget händer hemma (mys framför tvn är kanske inte så intressant att läsa om i en hundblogg) så får man lösa det genom att ta med hunden och kameran ut i naturen. Problem solved.

*Marknadsför dig. Jag la t ex till Exxabloggen på vovve för 4 dagar sedan, det har gett mig ca 50 extra besökare om dagen.

*Våga vara personlig. Jag tror att det är därför folk kommer tillbaka och läser. Är man personlig så lär läsarna känna dig och börjar därför bry sig mer om dig, vad du skriver, om du varit iväg och tävlat osv. Jag är sällan personlig gällande mig själv men jag är väldigt personlig när det gäller Exxa. Jag vill ge läsarna en bild av henne, jag vill att man ska kunna se henne framför sig när man läser om henne. Lättaste sättet är att bara vara ärlig, gör Exxa något bra så skriver jag det och skryter om henne. Gör hon något dumt så skriver jag det, något roligt, något tokigt… ja du förstår säkert.

*Blogga för din egen skull. Tänk inte på vad andra vill läsa. Tänk på vad du vill skriva! Jag tycker det är så himla kul att kunna gå tillbaka och läsa vad som hände för ett halvår sen, ett år sen. Man glömmer så fort, bloggen blir en påminnelse för mig. Skriv efter ditt hjärta, det är bara en bonus om andra människor vill läsa!

Hoppas att du fått några bra råd på vägen. Jag ska kolla in din blogg. 😉

3 reaktioner på ”Läsarfråga: Det här med att blogga.

Kommentera

