Läsarfråga om drag.

Hej! Kan du hjälpa mig, min 4 åriga husky vill inte dra! Vi började med drag för ca 1 år sen men hon drar inte, hon bara springer. Vad är fel, huskies ska väl gilla att dra??? Hälsningar Stina

 

Svar: Hej! Det är svårt att säga vad som är fel såhär över nätet men några åsikter kan jag ge dig. Först och främst så är det viktigt att din hund är frisk! Den kan ha ont någonstans och då blir draget självklart lidande. Om jag vore du skulle jag be min veterinär kolla igenom hunden, kanske även röntga för att se att allt är bra.
Nästa steg är att kolla igenom din dragutrustning, sitter selen bra? Den kanske trycker någonstans eller skär in? Det är som att du skulle springa en mil med skor som ger dig blåsor, inte skönt. Sele är jättesvårt att prova själv, det tar lite tid innan man lär sig att se hur den ska sitta. Det bästa är att fråga någon som har hållt på med drag länge, har du någon polarkennel i närheten som du kan be om råd? Jag frågar ALLTID för säkerhets skull när jag köper ny utrustning till Exxa för att inte riskera något.

Mår hunden bra och din utrustning är bra så kan felet vara psykologiskt. Huskies ”ska” gilla drag eftersom det finns i deras gener men hundar är precis som människor, de är unika och alla gillar inte allt som de kanske ”bör” gilla. Jag har ärligt talat inte mött många huskies som inte gillar drag men de förekommer, oftast är dessa hundar istället väldigt duktiga på något annat.

Du skriver inte hur många huskies du har men jag utgår från att du har en. Det är svårt för en ensam husky att lära sig att dra på egen hand. Exxa gjorde det men hon är speciell, dessutom är båda hennes föräldrar ledarhundar så hon har det i blodet. Har du testat att dra tillsammans med någon annan hund? Jag har satt ihop Exxa med hundar som inte varit så duktiga på att dra och Exxa har satt sprutt på dem, kanske är det det som din hund behöver? Gärna uppmuntrande tillrop också när din hund gör rätt. Folk säger att man ska vara tyst när man kör drag men Exxa är van vid att få höra ett ”braaaaa” då och då, det är mitt sätt att bekräfta henne. Det behövs förmodligen inte längre men varför ska man sluta ge beröm när någon är duktig?

Sen får du också tänka på att om det nu är så att du bara har en husky så är det inte säkert att den passar att gå i led. Det är väldigt tufft för psyket att gå i led och det är inte för alla hundar. Ett spann behöver hundar i point och wheel också, kanske passar din hund bättre i en sån position? Jag hade definitivt försökt att träna ihop med någon annan om jag vore du, kanske din uppfödare eller en kennel som inte ligger alltför långt bort? Var inte rädd för att ta kontakt!

Hoppas jag har gett dig några tips på vägen iaf!

 

 Exxa på språng!

Kommentera

