Exxas husköparskola.

Idag har Exxa och jag legat nerbäddade och tittat på hus på diverse fastighetssidor. Inte för att vi ska flytta utan bara för att ha något att göra mellan snytandet och skakandet. Vi har totalt gått igenom 91 sidor med 12 hus per sida och har lärt oss vad mäklaruttryck EGENTLIGEN betyder:

 

* Hus utöver det vanliga = extra fult.

* Måste ses = du kommer inte tro att det verkligen är så fult innan du har sett det med egna ögon.

* Trevligt hus nära till skolor, affär, busshållplats osv = det finns inget bra att skriva om huset och texten måste drygas ut så man tager vad man haver.

* Ovanlig planlösning = hela huset är fullt med konstiga vinkar och omöblerbara utrymmen.

* Hus där originaldetaljer möter det moderna = 70-tals tapeter möter snirkliga lister möter ett modernt duschhandtag.

* Visst renoveringsbehov = det finns väggar, golv och tak men inte mkt mer.

* Renoveringsbehov = det är ett under att huset fortfarande står upp.

* Stor välfylld trädgård = en djungel av tusenskönor och annat ogräs som säljaren har gett upp tanken på att få bort.

* Charmigt inrett = nuvarande ägarna är hippies.

* Nyrenoverat = mäklaren fick säga till på skarpen för att huset överhuvudtaget skulle få en chans att bli sålt.

* Ortens pampigaste villa = sekelskiftshus med urgamla spisar och guldlister överallt.

* Mycket speciell arkitektritad villa = extra dyrt hus pga alla konstiga vinkar, snetak och mysko extraväggar som inte fyller någon som helst funktion.

 

Ja jösses, Exxa och jag är nu experter på det här med hus. Det roliga är att när ett hus har riktigt ful inredning så skäller Exxa VARJE gång, det är som att hon säger ”Fy fasen matte, klicka vidare nu!”  Nu vet jag vad det ska stå om mitt hus iaf, jag föreställer mig någonting sånt här:

 

”Herrgårdsstor extraordninär, lyxig villa på landet med ostört läge men med grannar bakom skogsdungen. Modernt hus med all tänkbar elegant och funtionell inredning, stora öppna ytor med riktigt högt i tak. Flera braskaminer, stort bibliotek, öppen planlösning. Flera helkaklade badrum med jacuzzi, varav ett hör samman med master bedroom och walkin closet. Vackert stall med stora boxar, flera beteshagar och fina drag/ridvägar, ridhus finns att låna av grannen. Stor vacker trädgård som sköter sig själv. 1000 kvadratmeter stor hundrastgård med hundgårdar och hundhus i mitten.”

Om någon känner igen sitt hus på denna beskrivning och är intresserad av att sälja så snälla, hör av dig till mig!

Ps. Trevlig midsommar! Ds.

3 reaktioner på ”Exxas husköparskola.

  1. Det var ett lite annorlunda sätt att kolla på fastighetssidor, men det stämmer faktiskt ibland. Jag fick mig ett gott skratt. Hoppas ni har haft en trevlig midsommar.

  2. Marlene

    Hahahaha!!! Du är allt rolig 😀 Men där brändes min andra gissning på er hemlighet, jag trodde nämligen att ni skulle flytta till hus 🙂

  3. ha ha ha, jag lovar att säga till när det huset dyker upp =)
    låter ju underbart, du kan ju räkna med gäster när ni flyttat in 😉

    och jag måste hålla med om dina mäklartolkningar. det stämmer faktiskt!

    glad midsommar!

Kommentera

