Privatlektion i agility.

Igår em åkte vi upp till klubben för att få en privatlektion av A-K, Exxas favorit och tillika tidigare instruktör. Jag bad henne om lite tips och drillning inför onsdag och finalen och snäll som hon är så ställde hon upp. A-K byggde en bana åt oss som vi körde igenom några gånger, Exxa skötte sig kanon!! Oftast när det går fel så är det pga mig; jag har kanske inte sagt nästa hinder tidigt nog eller inte visat henne vägen ordentligt. Efter varje träning tänker jag ”fan, där borde jag ha gjort så” eller ”varför gjorde jag inte ett byte där så vi kom rakt på nästa” och liknande irriterande tankar.
Agility är verkligen inte enkelt, alla som tror att det bara är att gå in på banan och hoppa lite får nog tänka om. Det handlar om lydnad på hög nivå, fokus från både hund och förare samt en sjujäkla hård kontakt.

Exxa var iaf en stjärna igår som vanligt, tog ringen i full fart (HURRA) och säcken bara vräker hon sig igenom så länge som jag pratar med henne. Det som Exxa tycker är tråkigast är slalom och det är också det hindret som är allra svårast. Folk brukar bli förvånade över det för det verkar ju så enkelt men det tar låååång tid att få kläm på det, ibland flera år innan man har ett snabbt smidigt tidssparande slalom. Jag tror att t ex Marlene/Baby/Iss håller med mig… 😛
Vi körde ett fullt slalom och jag fick hjälpa henne med en godis i handen för att komma igenom hela men är nöjd ändå, för varje gång blir hon bättre och bättre på det.

 

Det jag var allra mest nöjd över igår var att Exxa följde mig som en svans längs banan. Det fanns t ex ett ställe där vi skulle svänga skarpt till vänster men där man även kunde fortsätta till några hopphinder längre fram (man skulle inte men kan kunde) och jag tänkte att där kommer Exxa suga på hindren rakt fram istället men icke sa nicke, pluttan hängde med matte i den skarpa svängen och tog rätt väg varje gång. Det blev heller inget ärovarv eller liknande och när kopplet åkte av satt Exxa kvar och väntade på kommando. För två månader sedan hade Exxa varit halvvägs över planen.

 

Förstår ni vilka framsteg vi gör HELA tiden?! 😀 *lycklig*

*****Tack snälla Anna-Karin för din hjälp, ditt stöd och din peppning!!*****

 

Efter att A-K åkte körde vi banan lite till, Exxa gick som en liten klocka. Det är så roligt att se henne ha så skoj, ögonen riktigt lyser på henne… Hon är bara såå duktig, jag är så glad att vi har hittat ännu en träningsform som vi kan göra tillsammans!

På onsdag är det final – ni håller väl tummen för oss?

16 reaktioner på ”Privatlektion i agility.

  1. Jag vet faktiskt inte. men där jag åker ligger i Sågmyra som ligger utanför falun =) kika in på deras hemsida så ser du vart alla ställen ligger

  2. haha söta du ❤

    Vad härligt att framstegen är så tydliga, men det är å andra sidan inte så konstigt eftersom du och exxa är ett så bra team och tränar hårt!!

    kram

  3. Vi provade agility med Doris när hon var mindre och även vid ett tillfälle när hon var lite äldre.. Men den fegisen ville inte hihi
    Det är ju så… alla hundar är inte bra på alla saker 🙂

    Ha en fin dag

  4. Jo, det var ju någon som hette Shang Hai eller något (jag minns faktiskt inte). Den gungade fram och tillbaka på en räls samtidigt som man snurrade runt. Lite som virvelvinden, om du vet vilken den är? ;D

    Jag håller thumbsen inför tävlingen, hörru!

  5. Härligt att det går framåt!! Låter ju som en kanonträning. Oh nej, agility är verkligen inte lätt. Det finns massor man ska tänka på och snabbt ska det gå. 🙂

Kommentera

