Siberian Husky dagarna del 1/3

Fre 1 maj

Tidigt i morse brummade vi ner mot Mjölby och Siberian Husky dagarna. Vi blev lite försenade vid Burger King i Laxå och hann hit precis i tid, tror vi var framme 11.45 och vi skulle starta 12.00. Det var ett 30-tal glada och förväntansfulla huskyägare som samlades framför den vackra hundklubben. Gruppen var väldigt blandad, vissa hade flera huskys, andra bara en. Vissa hade hållt på i 30 år, vissa bara i ett år, det var alltså en härlig blandning med folk. 🙂

 

 

 

 

 

Vi fick lite tid på oss att installera oss och sedan började dragkursen kl 13. Ledaren Freddy hade många historier att berätta, både roliga och skrämmande och jag kunde nästan känna historiens vingslag i rummet, vilken fantastisk ras det här ändå är!

Det bjöds även på en ”nästan hjärtattack”-stund när en kille kom in och sa att han hade fångat in en liten vitgrå tik här utanför. Man kunde se lite panik i vissas blickar, säkert också i min egen. Har den halsband?, frågade jag, väl medveten om att jag hade tagit av Exxa det innan jag gick. Nej, blev svaret. Faaaaan! Jag och några till som också kände sig träffade flög upp och gav oss ut för att titta på rymlingen. Det var inte Exxa, puh!

 

 

Vi fortsatte utomhus där Malin ”Ylajärvis” Sundin och Annika ”IGAIS” Gustavsson berättade om allt det praktiska kring draget, vi fick se på olika slädar och selar, vi diskuterade vad en bra draghund är, hur en ledarhund definieras osv osv, några timmar som var otroligt lärorika! Vi fick även sela på våra egna hundar och Exxa, den lilla stackaren, trodde vi skulle ut och dra och blev såå besviken över att det bara var provning som gällde. Exxas sele satt inte riktigt bra längre och en ny ska definitivt införskaffas, kanske kan jag lyckas övertala Annika att sy oss en sele om jag är snäll och sköter mig 😛 Hon hade nämligen med en gammal hon hade sytt som satt som en smäck!
Exxa fick även leka modell och prova både täcke och sockar, något som fröken inte uppskattade alls och hon blev plötsligt ”jättehalt” efter att ha fått på sig sockar på framtassarna… Visst ser hon väl lycklig ut på bilderna?? 😀

Även Annikas underbara hane Sirius fick leka modell, efter att först ha pussat mig 17 gånger och pälsat ner hela mig. Åh vad jag är kär i den där hunden…

 

 

Exxa skötte sig bra under dagen, tålamod är än så länge inte hennes starka sida och det hörs när hon har tråkigt. Lik matte har jag hört. Annars är hon extremt tyst i jämförelse med många andra, något som egentligen är ganska skönt. Såna här tillfällen märks det att jag alltid har tagit med henne överallt för hon acklimatiserar sig superfort och slappnar av direkt, något som jag är jättenöjd med. Tålamod kommer sen… hoppas jag. 🙂

 

Det blev en hel del lek med andra Siberians under dagen, det är verkligen något som Exxa älskar, social som hon är. Roligast har hon haft med Marlenes hane Iss och med Evas lilla  Siri. Det är så härligt att se hundar med trevligt temperament som kan leka utan att det blir något gruff.

 

 

Under kvällen är det samkväm och film som gäller, det kommer nog även bli lite ”vinande”. Just nu sitter jag bara och njuter, det är verkligen en mysig känsla att lyssna på hundarnas sång; först mångstämmig, för att sedan tystna lite i taget tills den helt klingar ut i natten.

2 reaktioner på ”Siberian Husky dagarna del 1/3

Kommentera

